Kain pelikat hitam putih Gajah Duduk

Kain Pelikat Gajah Duduk Hitam Putih (sarong)

Posted by ZAAHARA .COM on

Sekarang ni dah makin kurang anak muda yang pakai kain pelikat sebab tak biasa agaknya.

Menurut Wikepedia, kain pelikat merujuk kepada kain sarung yang dipakai oleh orang Melayu, khususnya bagi kaum lelaki.

Kain sarong ini telah dipakai secara meluas oleh pelbagai bangsa dan telah dikenali oleh masyarakat Melayu sejak zaman kerajaan Kesultanan Melaka lagi.

Kain pelikat biasanya dijual secara berjahit atau tanpa berjahit (kain pelikat lepas). Pada suatu masa dahulu, kain pelikat lepas digunakan sebagai kain basahan oleh orang yang sedang mengerjakan haji (ketika dalam keadaan ihram dan tidak boleh memakai kain berjahit). Pada masa kini, amat jarang kain pelikat dijual tanpa dijahit.

Seorang pengembara Feringgi (Portugis) yang tinggal di Melaka semasa zaman keagungannya 1528 hingga 1538 Castanheda menulis bahawa terdapat pedagang dari PaLaiyakat iaitu satu kawasan di Thondai Mandalam yang terbentuk dari daerah tenggara Andra dan timur laut Tamilnadu.

Ia turut merangkumi tanah Chozha. Mereka berdagang kain sarung khusus, kain putih dan barangan sebagainya yang diimport dari Palekat. Ia begitu popular sehinggakan kain ini dikenali sebagi kain pelikat.

Di Malaysia, usaha mengekalkan tradisi pemakaian kain pelikat dilakukan melalui cara menjadikan kain pelikat sebagai seluar dengan mengekalkan nilai estetika dan tradisional Melayu.

Di website Zaahara ada menjual kain pelikat Gajah Duduk Versi Hitam Putih disebabkan design yang unik dan boleh digayakan oleh lelaki yang tidak kira umurnya.

Kain pelikat ini sesuai untuk dipakai dengan tshirt, kurta ataupun baju melayu justeru membuatkan ianya pilihan bijak untuk penggemar fesyen komtemporari.

Warna hitam, putih dan kelabu menjadikannya mudah dipadankan dengan mana-mana bahagian atas.

 

← Older Post Newer Post →

Comments

  • My name is Matt. I’m here to say a very big thanks to Priest Salami and his great Oracle for saving my marriage. No one would have believe that I and my wife will ever come back together again as lovers. But this great spell caster reunited us in just 48hours. Priest Salami is truly a real and honest online spell caster. Contact him now on: purenaturalhealer@gmail.com. Whatsapp number: +2348143757229

    Matt on
  • PIvKdCrNAmozJu

    hqkvLwYiTblXFV on
  • vWGQtRrUmdCPqKgM

    IXwuFkfBVLpvTZxE on
  • naGvgtUDKryqRep

    OpymHGTkLVBgIQ on
  • PDhHIfbiZjA

    nOAhazuJMEUxP on

Leave a comment

ZAAHARA'S WRITERS CORNER

RSS

Time to feed the soil and mental well-being

By ZAAHARA .COM

It’s time to feed your soul.   These days, you hear a lot of talks and awareness on taking care of our mental & emotional...

Read more
Dates or Kurma - the most sought after food during the month of Ramadhan
ajwa dates ajwa nabi kurma ajwa

Dates or Kurma - the most sought after food during the month of Ramadhan

By ZAAHARA .COM

The Prophet (ﷺ) said, “If somebody takes some `Ajwa dates every morning, he will not be affected by poison or magic on that day till...

Read more